Vereniging voor het aanleren van Tai Ji Quan

Wat is Tai Ji Quan ?

Tai ji quan is een oude Chinese bewegingskunst, gebaseerd op handelingen uit de gevechtskunst en op de kennis van de traditionele Chinese geneeskunde. Het is wetenschappelijk bewezen dat Tai ji quan de gezondheid bevordert, de concentratie en de coördinatie verbetert en het immuunsysteem versterkt.

De vitale energie (Qi) circuleert beter door de meridianen in je lichaam. Dit heeft een positieve werking op de bloedsomloop, de spijsvertering, de stofwisseling en de ademhaling.

De geest komt tot rust, de gemoedstoestand verbetert en men kan beter omgaan met de dagelijkse stress.

Men ervaart bij regelmatige oefening een onbeschrijflijk goed gevoel – vol energie – maar ook kalmte en ontspanning. Tai Ji quan brengt lichaam en geest in balans.

Een les start met Qi Gong oefeningen . Dit zijn eenvoudige lichaamsbewegingen en ademhalingsoefeningen die enerzijds de energie stimuleren en anderzijds lichaam en geest tot rust brengen.

Wij zijn nu voorbereid om de Tai ji quan te leren, meer bepaald de 24 Yang-vorm.

Een vorm bestaat uit een opeenvolging van trage, zachte en vloeiende bewegingen die in een vaste volgorde uitgevoerd worden. Dit gebeurt in een rustig tempo en met veel herhalingen zodat iedereen “meekan”.

De les eindigt met enkele ontspanningsoefeningen.

- - -

De houdingen en bewegingen zelf vergen weinig of geen inspanning, waardoor het voor vrijwel iedereen, van jong tot oud, mogelijk is om Tai ji quan te beoefenen.

In het begin vraagt het wel een zekere geestelijke inspanning. Laat je niet te vlug ontmoedigen ! Op termijn zal je de les niet meer willen missen omdat je, misschien onbewust, de weldoende invloed van Tai ji quan zal ondervinden.

- - -

Onze leermeester

De Chinese leermeester HU WUDI is geboren in de provincie Guangxi , China . Hij beoefent Tai ji quan sedert zijn tweeëntwintigste. In 1987 is hij naar België gekomen om wetenschappelijk onderzoek te verrichten aan de Universiteit van Gent in het Instituut voor Nucleaire Wetenschappen. In deze periode reeds begon hij Tai ji quan lessen te geven aan collega-wetenschappers.

Met de start van de vereniging Long Life Association in 1992 geeft hij lesTai ji quan in verschillende centra in en rond  het Gentse.

Maak jouw eigen website met JouwWeb